Kancelaria Kanoniczna » Rozwód kościelny
Rozwód kościelny (unieważnienie małżeństwa kościelnego)
Uzyskaj unieważnienie małżeństwa kościelnego!
Kancelaria Kanoniczna Magdalena Wojdała specjalizuje się w procesach o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego (potocznie, aczkolwiek błędnie określanych jako: rozwód kościelny czy unieważnienie ślubu kościelnego).
Proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa w sposób kompleksowy obsługuje doświadczony, dedykowany adwokat kościelny. Podjęte działania ukierunkowane są na pozytywne zakończenie sprawy o orzeczenie nieważności małżeństwa rozpatrywane przez trybunały biskupie.
Nasza kancelaria świadczy pomoc w uzyskaniu „rozwodu kościelnego” dla Klientów zamieszkałych na terenie dowolnej miejscowości w Polsce. Posiada w tym zakresie przeszło 12-letnie doświadczenie, poparte wieloma spektakularnymi sukcesami.
Rozwód kościelny - zakres usługi
Określenie: „Rozwód kościelny” oznacza unieważnienie małżeństwa zgodnie z prawem kanonicznym. Zapewniamy profesjonalną i kompleksową pomoc w zakresie spraw dotyczących stwierdzenia nieważności małżeństwa, potocznie nazywanych „rozwodami kościelnymi” lub „unieważnieniami ślubów kościelnych”. Zakres usługi obejmuje:
- konsultacje przedprocesowe w celu określenia przyczyny nieważności małżeństwa kościelnego,
- ustalenie właściwości sądu kościelnego,
- sporządzenie skargi powodowej lub odpowiedzi na otrzymaną skargę powodową, tudzież opracowanie skargi wzajemnej (w zależności od sytuacji w jakiej znajduje się Klient),
- pomoc w doborze materiału dowodowego,
- redagowanie pism procesowych z zakresu prawa kanonicznego (w tym między innymi: uwagi Strony po publikacji akt sprawy, odpowiedzi na uwagi obrońcy węzła małżeńskiego, sporządzenie apelacji do trybunału wyższej instancji czy skargi o nieważność wyroku),
- udzielanie porad reprezentowanej Stronie na każdym etapie procesu o unieważnienie małżeństwa kościelnego,
- reprezentowanie Strony przed Sądem Kościelnym,
- wszelkie działania apelacyjne (w tym między innymi: analizę dostępnego materiału dowodowego z pierwszej instancji, sporządzenie apelacji oraz pomoc w doborze nowych materiałów dowodowych),
- wsparcie przed rozpoczęciem procesu i aż do jego zakończenia.
Unieważnienie małżeństwa kościelnego - przykłady zadowolonych Klientów
Stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego nie jest prostą czynnością. Wymaganie zarówno odpowiednich kompetencji, jak również i bogatego doświadczenia. Unieważnienie małżeństwa kościelnego dla jednej Strony to nasz „chleb powszedni”. Potwierdzeniem tego są chociażby opinie naszych Klientów publikowane w Internecie oraz stale rosnąca liczba Klientów pochodzących z rekomendacji.
Rozwód kościelny - koszt usługi
Koszt rozwodu kościelnego, a precyzyjniej: koszt nieważnienia małżeństwa kościelnego, jest wypadkową wielu czynników. Każda sprawa jest inna, dlatego dopiero po konsultacji przedprocesowej jesteśmy w stanie przedstawić Państwu ceny naszych usług. Zapewniamy jednak, że należą one do jednych z najniższych w Polsce. Zapraszamy do kontaktu, by przekonać się o tym osobiście!
Proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego
Kodeks Prawa Kanonicznego wraz z kilkoma innymi źródłami prawa procesowego określają zasady według których toczy się każdy proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego. Proces którego celem jest tzw. „uzyskanie rozwodu kościelnego”, jeżeli będzie odbywać się według trybu zwyczajowego, to przebiegnie według etapów wskazanych poniższych. Z racji tego, iż w każdej diecezji proces może wyglądać nieco inaczej, wskazanym jest skorzystanie z możliwości skonsultowania się z adwokatem kościelnym jeszcze przed etapem złożenia skargi powodowej w sądzie kościelnym.
Konsultacja przed rozpoczęciem procesu o nieważność małżeństwa
Aby sąd kościelny wszczął i prowadził proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa (zwanego mylnie rozwodem kościelnym) muszą zaistnieć określone w prawie kanonicznym przesłanki. W czasie konsultacji adwokat kościelny poznaje stan faktyczny, tj. historię znajomości przedślubnej, okoliczności zawarcia związku małżeńskiego, relacje rodzinne, itp. Dzięki temu może określić, czy zasadnym jest składanie skargi powodowej o nieważność małżeństwa. Przedmiotem konsultacji świadczonej przez kancelarię kanoniczną jest również dobór środków dowodowych – tak, aby przekonać sąd biskupi o tym, że małżeństwo zostało zawarte nieważnie.
Złożenie skargi powodowej
Skarga powodowa (również: pozew o unieważnienie małżeństwa kościelnego) jest dokumentem niezbędnym do rozpoczęcia procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego. Powinna być opracowana w sposób zwięzły i zrozumiały oraz obejmować historię znajomości od poznania się, aż do rozpadu małżeństwa. Złożenie skargi powodowej wraz z niezbędnymi załącznikami może nastąpić osobiście lub poprzez wysłanie kompletu dokumentów na adres sądu kościelnego właściwego dla miejsca zamieszkania.
Przyjęcie skargi powodowej przez sąd kościelny
Przyjęcie skargi powodowej przez sąd kościelny to czynność formalnoprawna. Jego wydanie jest sygnałem dla Stron, że wszystkie wymogi formalne zostały spełnione i sprawa może zostać rozpatrzona. Dekret zawiera informacje o przyjęciu skargi powodowej, wyznaczeniu obrońcy węzła małżeńskiego, zarządzeniu doręczenia kopii skargi powodowej stronie pozwanej oraz propozycję rozpatrywania przedmiotu sporu.
Wydanie dekretu o ustalenie przedmiotu sporu
Dekret o ustalenie przedmiotu sporu wskazuje konkretne tytuły prawne jakie będą badane w procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego. Jest wynikiem otrzymania stanowiska Stron odnośnie do zaproponowanej formuły wątpliwości procesowej. Dekret może zawierać więcej podstaw prawnych, niemniej jednak aby uzyskać orzeczenie nieważności małżeństwa kościelnego wystarczy zaledwie jeden tytuł prawny, który powoduje, że małżeństwo może być uznane za nieważne.
Zeznania Stron procesu o unieważnienie małżeństwa kościelnego
Zeznania stron procesu to jeden z najważniejszych etapów procesu o unieważnienie małżeństwa kościelnego. Zeznania odbywają się indywidualnie (bez obecności drugiej Strony) i w obecności notariusza, sędziego i ewentualnego adwokata kościelnego, jeżeli takowy został powołany. Zeznania są wpisywane do protokołu, dlatego też istotnym jest aby przed ich złożeniem poznać swoje prawa i obowiązki. W tym może pomóc adwokat kościelny.
Zeznania świadków w procesie unieważnienia małżeństwa
Zeznania świadków odbywają się na podobnych zasadach co zeznania Stron procesu. Mogą odbywać się zarówno w siedzibie sądu kościelnego w którym toczy się proces, jak również na terenie parafii do której należą. Przesłuchanie wszystkich świadków odbywa się zwykle w ciągu tego samego dnia i trwa przeciętnie od godziny do dwóch.
Przedstawienie opinii biegłego sądowego
Ważnym dowodem w sprawie o stwierdzenie nieważności małżeństwa jest opinia biegłego psychologa sądowego (zdarza się, choć rzadko, że również psychiatry lub seksuologa). W zależności od biegłego rozmowa może trwać i przebiegać w inny sposób, niemniej zwykle nie trwa dłużej niż około godziny. W tym czasie przedstawia się swoje spostrzeżenia na temat małżeństwa, rozwiązuje się testy i wypełnia kwestionariusze. Na tej podstawie biegły sądowy wydaje opinie, która trafia do akt sprawy.
Publikacja akt procesowych
Na tym etapie sąd kościelny udostępnia akta procesowe, dając tym samym możliwość zapoznania się ze zgromadzonym w procesie o nieważność małżeństwa materiałem dowodowym. Nie ma ograniczenia czasowego, dzięki czemu można swobodnie zapoznać się z treścią akt, które zwykle liczą nawet kilkadziesiąt stron. Dogłębna analiza akt sprawy jest bardzo pomocna na etapie sporządzania odpowiedzi na przedwyrokowe uwagi obrońcy węzła małżeńskiego, czy przygotowywanie pisma obrończego. To również doskonała okazja do tego, aby podjąć decyzję o konieczności rozszerzenia materiału dowodowego i powołania dodatkowych świadków.
Uwagi obrońcy węzła małżeńskiego
Obrońca węzła małżeńskiego to osoba, której celem jest udowodnienie, że sakrament małżeństwa został zawarty w sposób ważny. Przedstawione argumenty za ważnością małżeństwa przybierają postać pisemną i są dostarczane Stronom w formie listownej. To etap, który wieńczy proces dowodowy. Od tego momentu nie ma możliwości przedstawienia nowych faktów i dowodów.
Prezentacja głosów obrończych Stron procesu
Przygotowanie pisma obrończego stanowi zarówno odpowiedź na uwagi obrońcy węzła małżeńskiego, jak i swoiste podsumowanie procesu. Pozwala ostatecznie zaprezentować sądowi kościelnemu prowadzącemu proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa argumenty, które wzmacniają udowadniane tezy – przesłanki nieważności zwartego małżeństwa. To etap, w którym adwokat kościelny może wzmocnić narrację, powołując się na orzecznictwo innych sądów kościelnych czy naukę prawa kanonicznego.
Wydanie wyroku
W sprawie o unieważnienie małżeństwa kościelnego bierze udział trzech sędziów. Oceniają oni zebrany materiał dowodowy i na jego podstawie wydają wyrok. Aby wyrok mógł być uznany za pozytywnie rozpatrzony, konieczne są dwa głosy opowiadające się za nieważnością małżeństwa.
Apelacja
W przypadku kiedy obie Strony procesu są zadowolone z wydanego wyroku, wyrok podlega wykonaniu. W terminie 15 dni od wydania wyroku, każdej ze Stron przysługuje prawo apelacji. W tymże terminie także i obrońca węzła małżeńskiego może złożyć apelację od otrzymanego wyroku. Jeżeli tak się stanie, akta sprawy trafiają do sądu kościelnego II instancji.
Unieważnienie ślubu kościelnego - termin konsultacji
W trosce o bezpieczeństwo moich Klientów, konsultacje w sprawach o nieważność małżeństwa prowadzę w kancelarii oraz online (poprzez aplikacje: Zoom, WhatsApp, Skype).
Stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego – proces skrócony przed Biskupem
W 2015 roku Papież Franciszek wprowadził zmiany w procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa. Podczas tej reformy uległy zmianie niektóre procedury dotyczące procesów zwyczajnych, ale również została wprowadzona możliwość wszczęcia uproszczonego procesu skróconego w określonych przypadkach.
Pomimo swej skróconej procedury jest to proces sądowy, a nie postępowanie administracyjne.
Warunki potrzebne do prowadzenia procesu skróconego
Aby zaistniała możliwość prowadzenia sprawy z zastosowaniem procesu skróconego, muszą zostać spełnione określone warunki.
Pierwszym warunkiem jest zgodne żądanie małżonków. Obydwie strony zgodnie wnoszą o stwierdzenie nieważności małżeństwa, czego wyrazem powinno być podpisanie skargi powodowej przez każdego z małżonków. Nie wystarczy jedynie świadomość drugiego małżonka o wnoszonej skardze. Ma to być wyraźna zgoda ich obojga.
Drugim warunkiem jest istnienie okoliczności dotyczących faktów lub osób, popartych zeznaniami lub dokumentami, które nie wymagają przeprowadzenia dokładniejszego badania albo dochodzenia oraz w sposób oczywisty wskazują na nieważność małżeństwa. Okolicznościami, które dopuszczają prowadzenie procesu skróconego są na przykład:
- Taki brak wiary, który może prowadzić do symulacji zgody małżeńskiej;
- Krótki czas pożycia małżeńskiego;
- Aborcja dokonana dla uniknięcia zrodzenia potomstwa;
- Pozostawanie w relacji pozamałżeńskiej w czasie zawierania małżeństwa lub wkrótce po ślubie;
- Podstępne zatajenie bezpłodności, choroby zakaźnej, potomstwa z wcześniejszego związku lub pozbawienia wolności;
- Zawarcie małżeństwa wynikające z nieoczekiwanej ciąży kobiety;
- Użycie przemocy fizycznej w celu wymuszenia zgody małżeńskiej;
- Brak używania rozumu z momencie zawarcia małżeństwa, potwierdzony dokumentacją medyczną.
Ważne jest, aby powyższe przesłanki zachodziły w momencie zawarcia małżeństwa lub bezpośrednio po jego zawarciu.
Proces skrócony odbywa się przed biskupem diecezjalnym. Nie przeprowadza on jednak samodzielnie instrukcji sprawy, ale wspomagany jest przez osoby wykwalifikowane. Instruktor i asesor wspomagają biskupa wiedzą z zakresu prawa kanonicznego, jednak nie podejmują za niego decyzji.
Przebieg procesu skróconego o stwierdzenie nieważności małżeństwa
Oboje małżonkowie lub jedno z nich za zgodą drugiego składają prośbę o przeprowadzenie procesu skróconego do biskupa diecezjalnego oraz przedstawiają wikariuszowi sądowemu skargę powodową.
Skarga powodowa powinna:
- Przedstawiać krótko, całościowo i jasno fakty, na których strony opierają swoje żądanie;
- Wskazywać dowody, które mogłyby być natychmiast zebrane przez sędziego;
- Zawierać w załączeniu dokumenty, na których opiera się żądanie.
Dowody i dokumenty przedstawiane w skardze powinny być możliwie na tyle jasne i autentyczne, aby nie było konieczności ich dokładnego dowodzenia i aby można było je zebrać w możliwie najszybszym czasie.
Decyzję o przyjęciu skargi powodowej do procesu skróconego podejmuje wikariusz sądowy. W dekrecie ustalającym formułę wątpliwości powołuje instruktora i asesora oraz wzywa wszystkich na posiedzenie dowodowe.
Specyfika skróconego procesu wymaga, aby został wskazany tylko jeden tytuł nieważności.
Zadaniem asesora w procesie skróconym jest doradzanie biskupowi. Jego funkcja ma charakter wyłącznie pomocniczy i konsultacyjny. Instruktor natomiast odpowiada za przeprowadzenie postępowania dowodowego. W procesie skróconym bierze udział również notariusz.
Specyfika procesu skróconego pozwala na uczestnictwo stron oraz ich adwokatów w przesłuchaniach drugiej strony oraz świadków, co czyni proces mniej tajnym.
Dowody powinny być zebrane podczas jednego posiedzenia dowodowego. Dlatego też ogranicza się zebranie dowodów do tych, które mogą być zebrane natychmiast.
Po zebraniu dowodów instruktor ma wyznaczyć 15 dni na przedstawienie uwag na korzyść węzła małżeńskiego. Takie uwagi przedstawia obrońca węzła małżeńskiego, którego zadaniem jest znalezienie w sprawie wszystkiego, co przemawia za ważnością małżeństwa. Strony w ciągu tych 15 dni mogą złożyć wnioski obrończe.
W procesie skróconym nie ma publikacji akt. Strony nie są wzywane do zapoznania się z aktami sprawy.
Cały zebrany materiał dowodowy przekazywany jest biskupowi diecezjalnemu. Biskup się z nim zapoznaje i rozważa uwagi obrońcy węzła małżeńskiego i wnioski obrończe stron oraz konsultuje się z instruktorem i asesorem. Kiedy osiągnie moralną pewność, że żądania stron zostały wystarczająco udowodnione wydaje wyrok stwierdzający, że małżeństwo zostało nieważnie zawarte. Jeśli nie ma pewności co do nieważności małżeństwa, to przekazuje sprawę do procesu zwykłego.
Wyrok z uzasadnieniem powinien zostać notyfikowany stronom w ciągu miesiąca.
Kiedy sąd kościelny nie skieruje sprawy do procesu skróconego?
Reforma Papieża Franciszka z 2015 roku odbiła się szerokim echem nie tylko wśród kanonistów, ale również wśród wszystkich wiernych Kościoła Katolickiego. Zreformowanie przez Ojca Świętego procesu zwyczajnego o stwierdzenie nieważności małżeństwa, a przede wszystkim wprowadzenie uproszczonego procesu skróconego zostało w wielu źródłach przedstawione jako łatwiejsza droga do uzyskania „rozwodu kościelnego”. Wiele z opracowań przedstawiających te reformy nie pokazuje jednak szeregu warunków, które muszą zostać spełnione, aby sprawa o stwierdzenie nieważności małżeństwa została skierowana do „uproszczonego procesu”. Takie przedstawienie sprawy daje często osobom zainteresowanym złudną i bezpodstawną nadzieję na szybszy i łatwiejszy proces w ich sprawie.
Skrócony proces w założeniu powinien trwać 45 dni. W rzeczywistości jednak nie zawsze udaje się przeprowadzić proces w tak krótkim czasie. Mimo, że forma tego procesu zakłada, aby odbywał się on przed biskupem diecezjalnym, to do skutecznego jego przeprowadzenia niezbędna jest współpraca biskupa diecezjalnego z wikariuszem sądowym. Owa „krótkość” tego procesu przejawiać się ma między innymi w konieczności zebrania niezbędnych dowodów podczas jednego posiedzenia dowodowego. Nie ma też czasu na publikację akt, występującą w zwyczajnym procesie o nieważność małżeństwa.
Cały zebrany materiał dowodowy przekazywany jest biskupowi diecezjalnemu. Biskup się z nim zapoznaje i rozważa uwagi obrońcy węzła małżeńskiego, wnioski obrończe stron oraz konsultuje się z instruktorem i asesorem. Kiedy osiągnie moralną pewność, że żądania stron zostały wystarczająco udowodnione wydaje wyrok stwierdzający, że małżeństwo zostało nieważnie zawarte. Jeśli nie ma pewności co do nieważności małżeństwa, to przekazuje sprawę do procesu zwykłego.
Jeśli więc biskup diecezjalny nie stwierdzi, że zawierane małżeństwo było nieważne to cała sprawa zostaje na nowo rozpatrywana, tym razem już przez sędziów sądu kościelnego w zwyczajnym procesie i w czasie zwyczajowym dla danego sądu kościelnego.
Skrócony proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego – wymagania
Zgodne żądanie małżonków
Aby sprawa została skierowana do procesu skróconego oboje małżonkowie muszą zgodnie wnieść do sądu o stwierdzenie nieważności ich małżeństwa. Wyrazem tego powinna być skarga powodowa podpisana przez każdego z małżonków.
Sąd kościelny nie skieruje więc do procesu skróconego sprawy, w której tylko jedno z małżonków pragnie stwierdzenia nieważności małżeństwa. Nie będzie się też kwalifikować sprawa, w której jedno z małżonków złożyło skargę powodową, a nie poinformowało o tym drugiego.
Istnienie oczywistych faktów lub osób
Drugim warunkiem jest istnienie okoliczności dotyczących faktów lub osób, popartych zeznaniami lub dokumentami, które nie wymagają przeprowadzenia dokładniejszego badania albo dochodzenia oraz w sposób oczywisty wskazują na nieważność małżeństwa. Sama idea procesu skróconego nie pozwala na badanie poszlak. Dowody i dokumenty przedstawiane w skardze powinny być możliwie na tyle jasne i autentyczne, aby nie było konieczności ich dokładnego dowodzenia i aby można było je zebrać w możliwie najszybszym czasie.
Trybunał kościelny nie skieruje więc do procesu skróconego sprawy, która będzie wymagała przeprowadzenia wymagającego postępowania dowodowego. Małżonkowie starający się o rozpatrywanie ich sprawy w toku procesu skróconego powinni posiadać jednoznaczny dowód potwierdzający nieważność ich małżeństwa.
Okoliczności dopuszczające prowadzenie procesu skróconego, tzw. 45-dniowego
Wśród okoliczności, które dopuszczają prowadzenie procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego w formie skróconej należą:
- Taki brak wiary, który może prowadzić do symulacji zgody małżeńskiej;
- Krótki czas pożycia małżeńskiego;
- Aborcja dokonana dla uniknięcia zrodzenia potomstwa;
- Pozostawanie w relacji pozamałżeńskiej w czasie zawierania małżeństwa lub wkrótce po ślubie;
- Podstępne zatajenie bezpłodności, choroby zakaźnej, potomstwa z wcześniejszego związku lub pozbawienia wolności;
- Zawarcie małżeństwa wynikające z nieoczekiwanej ciąży kobiety;
- Użycie przemocy fizycznej w celu wymuszenia zgody małżeńskiej;
- Brak używania rozumu z momencie zawarcia małżeństwa, potwierdzony dokumentacją medyczną.
Trybunał kościelny nie skieruje więc do procesu skróconego sprawy, w której małżonkowie byli małżeństwem przykładowo przez dwa lata. Obiektywnie jest to krótki czas małżeństwa, ale pozwalający już na rozpoczęcie budowania wspólnoty małżeńskiej. Nawet przypadek, gdy małżonkowie rozstali się już po kilku miesiącach, ale formalnie pozostawali przez te dwa lata w cywilnym związku małżeńskim może stanowić przeszkodę, aby skierować sprawę do procesu skróconego. Trzeba jednak zauważyć, że każda sprawa jest rozpatrywana przez trybunał jednostkowo, więc nie można tego przyjmować za zasadę.
Proces skrócony, prowadzony przed biskupem jest niewątpliwie nowością w ustawodawstwie kościelnym i daje wielu osobom nadzieję na szybsze uzyskanie stwierdzenia nieważności małżeństwa. Należy jednak bardzo mocno podkreślić, że skierowanie sprawy do tego procesu nie jest częstą praktyką sądów, a sam proces paradoksalnie nie należy do najłatwiejszych.
Nieważność małżeństwa to nie rozwód kościelny
Małżeństwo zawarte w Kościele rodzi również skutki prawne na forum prawa cywilnego. Gwarancje tego znajdują się w Konkordacie z 1993 roku. Sytuacja nie jest jednak analogiczna jeśli chodzi o rozwód.
Wyrok sądu cywilnego orzekający o rozwodzie małżonków nie rodzi skutków w prawie kościelnym. Mimo że małżonkowie rozeszli się i uregulowali swoje sprawy na forum prawa państwowego to „w Kościele” nadal pozostają małżeństwem. Mimo, że unieważnienie małżeństwa i stwierdzenie nieważności małżeństwa stanowią podobne instrumenty prawne do zweryfikowania czy czynność prawna w postaci zawarcia małżeństwa miała miejsce, to jednak są dwoma odmiennymi instytucjami w odrębnych porządkach prawnych. Prawomocny wyrok sądu cywilnego unieważniający małżeństwo może stanowić jedynie dowód w procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa. [1]
Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że w Kościele małżeństwo jest sakramentem, którego udzielają sobie nawzajem nupturienci. Sakrament ten jest z natury nierozerwalny, co zakłada, że kobieta i mężczyzna są ze sobą związani do śmierci jednego z nich. Kościół dopuszcza jednak wyjątki od tej zasady, co szczegółowo opisuje w Kodeksie Prawa Kanonicznego.
Są to sytuacje, przy zaistnieniu których sąd kościelny może orzec o nieważności zawartego małżeństwa. Prawodawca kościelny określa, czym jest małżeństwo, precyzuje jego cele i przymioty, określa warunki ważnego jego zawarcia oraz rozpoznaje i orzeka we wszystkich kwestiach wątpliwych dotyczących zawarcia małżeństwa. [2]
Różny jest więc przedmiot procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa i procesu rozwodowego. W procesie rozwodowym należy przede wszystkim wykazać stały rozpad pożycia małżeńskiego. Reguluje się wtedy sytuację finansową małżonków oraz sytuację dzieci z danego małżeństwa. W przypadku procesu o nieważność małżeństwa już w skardze powodowej należy wskazać wynikające z prawa kanonicznego przyczyny, które wskazują na to, że małżeństwo zostało nieważnie zawarte.
Wyrok rozwodowy zawiera sformułowanie, czy małżeństwo rozpadło się z winy któregoś z małżonków, czy strony „dogadały się” i małżeństwo zostaje rozwiązane bez orzekania o winie którejś z nich. W procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa nie funkcjonuje pojęcie „winy”. Proces ten z jednej strony stawia małżonków, a z drugiej strony jest małżeństwo. Małżonkowie (jedno z nich lub oboje) występują w tym procesie przeciwko małżeństwu, które reprezentuje Obrońca węzła małżeńskiego. To on w całym procesie stara się udowodnić, że małżeństwo jednak zostało ważnie zawarte.
Przede wszystkim procesy te stwierdzają niejako co innego, dlatego nie można utożsamiać ich skutków. Wyrok rozwodowy stwierdza bowiem, że zawarte małżeństwo od początku było ważne i istniało aż do chwili wydania przez sąd wyroku. W tym procesie liczy się jedynie czas poślubny i sytuacja prawno-finansowa małżonków. Sąd cywilny unieważnia więc małżeństwo, a nie stwierdza jego nieważności.
Sąd kościelny stwierdzając nieważność małżeństwa orzeka, że nie istniało ono od samego początku. Docieka przyczyn, z których było nieważne już w chwili zawarcia. Małżeństwo jako sakrament jest nierozerwalne, więc nie ma możliwości przerwania go w pewnym momencie. Można jedynie starać się udowodnić, że wcale nie istniało. Do tego potrzebne jest więc przypomnienie sobie przez małżonków ich przedślubnej znajomości oraz jak wyglądało ich życie niedługo po ślubie. To właśnie w tym czasie szuka się przyczyn, które uczyniły małżeństwo nieważnym. W szukaniu dowodów poruszane są więc często kwestie moralne czy nawet bardzo osobiste.
Literatura:
- D.A. Cicha, Unieważnienie małżeństwa cywilnego a stwierdzenie nieważności małżeństwa w procesie kanonicznym – analiza porównawcza, Kościół i prawo, 8(21) 2019, nr 1, s. 151-153.
- J. Gręźlikowski, Stwierdzenie nieważności małżeństwa w Kościele Rzymskokatolickim – teoria i praktyka¸ Sympozjum, Rok XIV 2010, nr 1(19), s. 110.
FAQ - najczęściej zadawane pytania dot. rozwodu kościelnego
Rozwód kościelny - co to?
Czy należy korzystać z usług specjalistów przy rozwodzie kościelnym?
Ile kosztuje stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego?
Rozwód kościelny - kto może pomóc go uzyskać?
Rozwód kościelny
Poszukują Państwo pomocy w zakresie stwierdzenia nieważności małżeństwa kościelnego? Zapraszamy do zapoznania się z listą miejscowości, w których działamy. Lista jest na bieżąco aktualizowana. Jeżeli Państwa miejscowość nie znajduje się na liście – prosimy o informację. Uzupełnimy ją.
rozwód kościelny Bardo
rozwód kościelny Bielawa
rozwód kościelny Bierutów
rozwód kościelny Bogatynia
rozwód kościelny Boguszów-Gorce
rozwód kościelny Bolesławiec
rozwód kościelny Bolków
rozwód kościelny Brzeg Dolny
rozwód kościelny Bystrzyca Kłodzka
rozwód kościelny Chocianów
rozwód kościelny Chojnów
rozwód kościelny Długołęka
rozwód kościelny Duszniki Zdrój
rozwód kościelny Dzierżoniów
rozwód kościelny Głogów
rozwód kościelny Góra
rozwód kościelny Gryfów Śląski
rozwód kościelny Jawor
rozwód kościelny Jelcz-Laskowice
rozwód kościelny Jelenia Góra
rozwód kościelny Kamienna Góra
rozwód kościelny Karpacz
rozwód kościelny Kąty Wrocławskie
rozwód kościelny Kłodzko
rozwód kościelny Kowary
rozwód kościelny Kudowa Zdrój
rozwód kościelny Legnica
rozwód kościelny Lubań
rozwód kościelny Lubin
rozwód kościelny Lubomierz
rozwód kościelny Lwówek Śląski
rozwód kościelny Marciszów
rozwód kościelny Międzylesie
rozwód kościelny Milicz
rozwód kościelny Nowa Ruda
rozwód kościelny Oborniki Śląskie
rozwód kościelny Oleśnica
rozwód kościelny Oława
rozwód kościelny Piechowice
rozwód kościelny Pieszyce
rozwód kościelny Piława Górna
rozwód kościelny Polanica-Zdrój
rozwód kościelny Polkowice
rozwód kościelny Sobótka
rozwód kościelny Strzegom
rozwód kościelny Strzelin
rozwód kościelny Syców
rozwód kościelny Szczawno-Zdrój
rozwód kościelny Szklarska Poręba
rozwód kościelny Środa Śląska
rozwód kościelny Świdnica
rozwód kościelny Świebodzice
rozwód kościelny Trzebnica
rozwód kościelny Wałbrzych
rozwód kościelny Wołów
rozwód kościelny Wrocław
rozwód kościelny Ząbkowice Śląskie
rozwód kościelny Zgorzelec
rozwód kościelny Ziębice
rozwód kościelny Złotoryja
rozwód kościelny Żarów
rozwód kościelny Żmigród
rozwód kościelny Aleksandrów Kujawski
rozwód kościelny Barcin
rozwód kościelny Brodnica
rozwód kościelny Bydgoszcz
rozwód kościelny Chełmno
rozwód kościelny Chełmża
rozwód kościelny Ciechocinek
rozwód kościelny Gniewkowo
rozwód kościelny Golub-Dobrzyń
rozwód kościelny Grudziądz
rozwód kościelny Inowrocław
rozwód kościelny Janikowo
rozwód kościelny Koronowo
rozwód kościelny Kruszwica
rozwód kościelny Lipno
rozwód kościelny Mogilno
rozwód kościelny Nakło nad Notecią
rozwód kościelny Radziejów
rozwód kościelny Rypin
rozwód kościelny Sępólno Krajeńskie
rozwód kościelny Solec Kujawski
rozwód kościelny Strzelno
rozwód kościelny Szubin
rozwód kościelny Świecie
rozwód kościelny Toruń
rozwód kościelny Tuchola
rozwód kościelny Wąbrzeźno
rozwód kościelny Więcbork
rozwód kościelny Włocławek
rozwód kościelny Żnin
rozwód kościelny Bełżyce
rozwód kościelny Biała Podlaska
rozwód kościelny Biłgoraj
rozwód kościelny Chełm
rozwód kościelny Dęblin
rozwód kościelny Hrubieszów
rozwód kościelny Janów Lubelski
rozwód kościelny Krasnystaw
rozwód kościelny Kraśnik
rozwód kościelny Lubartów
rozwód kościelny Lublin
rozwód kościelny Łęczna
rozwód kościelny Łuków
rozwód kościelny Międzyrzec Podlaski
rozwód kościelny Opole Lubelskie
rozwód kościelny Parczew
rozwód kościelny Poniatowa
rozwód kościelny Puławy
rozwód kościelny Radzyń Podlaski
rozwód kościelny Ryki
rozwód kościelny Świdnik
rozwód kościelny Terespol
rozwód kościelny Tomaszów Lubelski
rozwód kościelny Włodawa
rozwód kościelny Zamość
rozwód kościelny Drezdenko
rozwód kościelny Gorzów Wielkopolski
rozwód kościelny Gubin
rozwód kościelny Kostrzyn nad Odrą
rozwód kościelny Kożuchów
rozwód kościelny Krosno Odrzańskie
rozwód kościelny Lubsko
rozwód kościelny Międzyrzecz
rozwód kościelny Nowa Sól
rozwód kościelny Rzepin
rozwód kościelny Skwierzyna
rozwód kościelny Słubice
rozwód kościelny Strzelce Krajeńskie
rozwód kościelny Sulechów
rozwód kościelny Sulęcin
rozwód kościelny Szprotawa
rozwód kościelny Świebodzin
rozwód kościelny Witnica
rozwód kościelny Wschowa
rozwód kościelny Zielona Góra
rozwód kościelny Żagań
rozwód kościelny Żary
rozwód kościelny Aleksandrów Łódzki
rozwód kościelny Andrespol
rozwód kościelny Bełchatów
rozwód kościelny Brzeziny
rozwód kościelny Głowno
rozwód kościelny Koluszki
rozwód kościelny Konstantynów Łódzki
rozwód kościelny Kutno
rozwód kościelny Łask
rozwód kościelny Łęczyca
rozwód kościelny Łowicz
rozwód kościelny Łódź
rozwód kościelny Opoczno
rozwód kościelny Ozorków
rozwód kościelny Pabianice
rozwód kościelny Pajęczno
rozwód kościelny Piotrków Trybunalski
rozwód kościelny Poddębice
rozwód kościelny Radomsko
rozwód kościelny Rawa Mazowiecka
rozwód kościelny Sieradz
rozwód kościelny Skierniewice
rozwód kościelny Tomaszów Mazowiecki
rozwód kościelny Tuszyn
rozwód kościelny Wieluń
rozwód kościelny Wieruszów
rozwód kościelny Zduńska Wola
rozwód kościelny Zelów
rozwód kościelny Zgierz
rozwód kościelny Żychlin
rozwód kościelny Alwernia
rozwód kościelny Andrychów
rozwód kościelny Bochnia
rozwód kościelny Brzesko
rozwód kościelny Brzeszcze
rozwód kościelny Bukowina Tatrzańska
rozwód kościelny Bukowno
rozwód kościelny Chełmek
rozwód kościelny Chrzanów
rozwód kościelny Czorsztyn
rozwód kościelny Dąbrowa Tarnowska
rozwód kościelny Gorlice
rozwód kościelny Kęty
rozwód kościelny Kocmyrzów
rozwód kościelny Kościelisko
rozwód kościelny Kraków
rozwód kościelny Krościenko nad Dunajcem
rozwód kościelny Krynica-Zdrój
rozwód kościelny Krzeszowice
rozwód kościelny Libiąż
rozwód kościelny Limanowa
rozwód kościelny Miechów
rozwód kościelny Mszana Dolna
rozwód kościelny Myślenice
rozwód kościelny Niedzica
rozwód kościelny Niepołomice
rozwód kościelny Nowy Sącz
rozwód kościelny Nowy Targ
rozwód kościelny Olkusz
rozwód kościelny Oświęcim
rozwód kościelny Piwniczna-Zdrój
rozwód kościelny Proszowice
rozwód kościelny Rabka-Zdrój
rozwód kościelny Skawina
rozwód kościelny Słomniki
rozwód kościelny Stary Sącz
rozwód kościelny Sucha Beskidzka
rozwód kościelny Szczawnica
rozwód kościelny Tarnów
rozwód kościelny Trzebinia
rozwód kościelny Tuchów
rozwód kościelny Wadowice
rozwód kościelny Wieliczka
rozwód kościelny Wolbrom
rozwód kościelny Zakopane
rozwód kościelny Białobrzegi
rozwód kościelny Błonie
rozwód kościelny Brwinów
rozwód kościelny Ciechanów
rozwód kościelny Garwolin
rozwód kościelny Gąbin
rozwód kościelny Gostynin
rozwód kościelny Góra Kalwaria
rozwód kościelny Grodzisk Mazowiecki
rozwód kościelny Grójec
rozwód kościelny Halinów
rozwód kościelny Iłża
rozwód kościelny Józefów
rozwód kościelny Karczew
rozwód kościelny Kobyłka
rozwód kościelny Konstancin-Jeziorna
rozwód kościelny Kozienice
rozwód kościelny Legionowo
rozwód kościelny Lipsko
rozwód kościelny Łaskarzew
rozwód kościelny Łochów
rozwód kościelny Łomianki
rozwód kościelny Łosice
rozwód kościelny Maków Mazowiecki
rozwód kościelny Marki
rozwód kościelny Milanówek
rozwód kościelny Mińsk Mazowiecki
rozwód kościelny Młwa
rozwód kościelny Mszczonów
rozwód kościelny Nasielsk
rozwód kościelny Nowe Miasto nad Pilicą
rozwód kościelny Nowy Dwór Mazowiecki
rozwód kościelny Ostrołęka
rozwód kościelny Ostrów Mazowiecka
rozwód kościelny Otwock
rozwód kościelny Ożarów Mazowiecki
rozwód kościelny Piaseczno
rozwód kościelny Piastów
rozwód kościelny Pilawa
rozwód kościelny Pionki
rozwód kościelny Płock
rozwód kościelny Płońsk
rozwód kościelny Podkowa Leśna
rozwód kościelny Pruszków
rozwód kościelny Przasnysz
rozwód kościelny Przysucha
rozwód kościelny Pułtusk
rozwód kościelny Raciąż
rozwód kościelny Radom
rozwód kościelny Radzymin
rozwód kościelny Raszyn
rozwód kościelny Serock
rozwód kościelny Siedlce
rozwód kościelny Sierpc
rozwód kościelny Skaryszew
rozwód kościelny Sochaczew
rozwód kościelny Sokołów Podlaski
rozwód kościelny Sulejówek
rozwód kościelny Szydłowiec
rozwód kościelny Tarczyn
rozwód kościelny Tłuszcz
rozwód kościelny Warka
rozwód kościelny Warszawa
rozwód kościelny Węgrów
rozwód kościelny Wołomin
rozwód kościelny Wyszków
rozwód kościelny Ząbki
rozwód kościelny Zielonka
rozwód kościelny Zwoleń
rozwód kościelny Żelechów
rozwód kościelny Żuromin
rozwód kościelny Żyrardów
rozwód kościelny Brzeg
rozwód kościelny Głubczyce
rozwód kościelny Grodków
rozwód kościelny Kędzierzyn-Koźle
rozwód kościelny Kluczbork
rozwód kościelny Krapkowice
rozwód kościelny Namysłów
rozwód kościelny Niemodlin
rozwód kościelny Nysa
rozwód kościelny Olesno
rozwód kościelny Opole
rozwód kościelny Ozimek
rozwód kościelny Paczków
rozwód kościelny Praszka
rozwód kościelny Prószków
rozwód kościelny Prudnik
rozwód kościelny Strzelce Opolskie
rozwód kościelny Zawadzkie
rozwód kościelny Zdzieszowice
rozwód kościelny Brzozów
rozwód kościelny Cisna
rozwód kościelny Dębica
rozwód kościelny Jarosław
rozwód kościelny Jasło
rozwód kościelny Kolbuszowa
rozwód kościelny Krosno
rozwód kościelny Lesko
rozwód kościelny Leżajsk
rozwód kościelny Lubaczów
rozwód kościelny Łańcut
rozwód kościelny Mielec
rozwód kościelny Nisko
rozwód kościelny Nowa Dęba
rozwód kościelny Przemyśl
rozwód kościelny Przeworsk
rozwód kościelny Ropczyce
rozwód kościelny Rzeszów
rozwód kościelny Sanok
rozwód kościelny Sędziszów Małopolski
rozwód kościelny Stalowa Wola
rozwód kościelny Strzebowiska
rozwód kościelny Strzyżów
rozwód kościelny Tarnobrzeg
rozwód kościelny Ustrzyki Dolne
rozwód kościelny Augustów
rozwód kościelny Białystok
rozwód kościelny Bielsk Podlaski
rozwód kościelny Czarna białostocka
rozwód kościelny Dąbrowa Białostocka
rozwód kościelny Grajewo
rozwód kościelny Hajnówka
rozwód kościelny Kolno
rozwód kościelny Łapy
rozwód kościelny Łomża
rozwód kościelny Mońki
rozwód kościelny Sejny
rozwód kościelny Siemiatycze
rozwód kościelny Sokółka
rozwód kościelny Suwałki
rozwód kościelny Wasilków
rozwód kościelny Wysokie Mazowieckie
rozwód kościelny Zambrów
rozwód kościelny Bytów
rozwód kościelny Chojnice
rozwód kościelny Czersk
rozwód kościelny Człuchów
rozwód kościelny Gdańsk
rozwód kościelny Gdynia
rozwód kościelny Gniew
rozwód kościelny Hel
rozwód kościelny Jastarnia
rozwód kościelny Jastrzębia Góra
rozwód kościelny Kartuzy
rozwód kościelny Karwia
rozwód kościelny Kościerzyna
rozwód kościelny Krynica Morska
rozwód kościelny Kwidzyn
rozwód kościelny Lębork
rozwód kościelny Łeba
rozwód kościelny Malbork
rozwód kościelny Miastko
rozwód kościelny Nowy Dwór Gdański
rozwód kościelny Pelplin
rozwód kościelny Pępowo
rozwód kościelny Prabuty
rozwód kościelny Pruszcz Gdański
rozwód kościelny Puck
rozwód kościelny Reda
rozwód kościelny Rumia
rozwód kościelny Skarszewy
rozwód kościelny Słupsk
rozwód kościelny Sopot
rozwód kościelny Starogard Gdański
rozwód kościelny Stegna
rozwód kościelny Sztum
rozwód kościelny Sztutowo
rozwód kościelny Tczew
rozwód kościelny Ustka
rozwód kościelny Wejherowo
rozwód kościelny Władysławowo
rozwód kościelny Żukowo
rozwód kościelny Będzin
rozwód kościelny Bielsko-Biała
rozwód kościelny Bieruń
rozwód kościelny Blachownia
rozwód kościelny Brenna
rozwód kościelny Bytów
rozwód kościelny Chorzów
rozwód kościelny Cieszyn
rozwód kościelny Czechowice-Dziedzice
rozwód kościelny Czeladź
rozwód kościelny Czerwionka-Leszczyny
rozwód kościelny Częstochowa
rozwód kościelny Dąbrowa Górnicza
rozwód kościelny Gliwice
rozwód kościelny Imielin
rozwód kościelny Jastrzębie-Zdrój
rozwód kościelny Jaworzno
rozwód kościelny Kalety
rozwód kościelny Katowice
rozwód kościelny Kłobuck
rozwód kościelny Knurów
rozwód kościelny Korbielów
rozwód kościelny Lędziny
rozwód kościelny Lubliniec
rozwód kościelny Łaziska Górne
rozwód kościelny Mikołów
rozwód kościelny Milówka
rozwód kościelny Mysłowice
rozwód kościelny Myszków
rozwód kościelny Orzesze
rozwód kościelny Piekary Śląskie
rozwód kościelny Poręba
rozwód kościelny Pszczyna
rozwód kościelny Pszów
rozwód kościelny Pyskowice
rozwód kościelny Racibórz
rozwód kościelny Radlin
rozwód kościelny Radzionków
rozwód kościelny Ruda Śląska
rozwód kościelny Rybnik
rozwód kościelny Rydułtowy
rozwód kościelny Siemianowice-Śląskie
rozwód kościelny Siewierz
rozwód kościelny Skoczów
rozwód kościelny Sosnowiec
rozwód kościelny Szczyrk
rozwód kościelny Świerklaniec
rozwód kościelny Świętochłowice
rozwód kościelny Tarnowskie Góry
rozwód kościelny Tychy
rozwód kościelny Ustroń
rozwód kościelny Wisła
rozwód kościelny Wodzisław Śląski
rozwód kościelny Wojkowice
rozwód kościelny Zabrze
rozwód kościelny Zawiercie
rozwód kościelny Żory
rozwód kościelny Żywiec
rozwód kościelny Busko-Zdrój
rozwód kościelny Jędrzejów
rozwód kościelny Kazimierza Wielka
rozwód kościelny Kielce
rozwód kościelny Końskie
rozwód kościelny Opatów
rozwód kościelny Ostrowiec Świętokrzyski
rozwód kościelny Pińczów
rozwód kościelny Połaniec
rozwód kościelny Sandomierz
rozwód kościelny Skarżysko-Kamienna
rozwód kościelny Starachowice
rozwód kościelny Staszów
rozwód kościelny Suchedniów
rozwód kościelny Włoszczowa
rozwód kościelny Barczewo
rozwód kościelny Bartoszyce
rozwód kościelny Biskupiec
rozwód kościelny Braniewo
rozwód kościelny Dobre Miasto
rozwód kościelny Działdowo
rozwód kościelny Elbląg
rozwód kościelny Ełk
rozwód kościelny Giżycko
rozwód kościelny Gołdap
rozwód kościelny Górowo Iławieckie
rozwód kościelny Iława
rozwód kościelny Kętrzyn
rozwód kościelny Lidzbark Warmiński
rozwód kościelny Lubawa
rozwód kościelny Mikołajki
rozwód kościelny Morąg
rozwód kościelny Mrągowo
rozwód kościelny Nidzica
rozwód kościelny Nowe Miasto Lubawskie
rozwód kościelny Olecko
rozwód kościelny Olsztyn
rozwód kościelny Olsztynek
rozwód kościelny Orneta
rozwód kościelny Ostróda
rozwód kościelny Pasłęk
rozwód kościelny Pieniężno
rozwód kościelny Pisz
rozwód kościelny Ruciane-Nida
rozwód kościelny Szczytno
rozwód kościelny Węgorzewo
rozwód kościelny Buk
rozwód kościelny Chodzież
rozwód kościelny Czarnków
rozwód kościelny Gniezno
rozwód kościelny Gostyń
rozwód kościelny Grodzisk Wielkopolski
rozwód kościelny Jarocin
rozwód kościelny Jastrowie
rozwód kościelny Kalisz
rozwód kościelny Kępno
rozwód kościelny Koło
rozwód kościelny Konin
rozwód kościelny Kostrzyn
rozwód kościelny Kościan
rozwód kościelny Kórnik
rozwód kościelny Krotoszyn
rozwód kościelny Leszno
rozwód kościelny Luboń
rozwód kościelny Międzychód
rozwód kościelny Mosina
rozwód kościelny Murowana Goślina
rozwód kościelny Nowy Tomyśl
rozwód kościelny Oborniki
rozwód kościelny Opalenica
rozwód kościelny Ostrów Wielkopolski
rozwód kościelny Ostrzeszów
rozwód kościelny Piła
rozwód kościelny Pleszew
rozwód kościelny Pniewy
rozwód kościelny Pobiedziska
rozwód kościelny Poznań
rozwód kościelny Puszczykowo
rozwód kościelny Rawicz
rozwód kościelny Rogoźno
rozwód kościelny Słupca
rozwód kościelny Swarzędz
rozwód kościelny Szamotuły
rozwód kościelny Śrem
rozwód kościelny Środa Wielkopolska
rozwód kościelny Trzcianka
rozwód kościelny Trzemeszno
rozwód kościelny Turek
rozwód kościelny Wągrowiec
rozwód kościelny Witkowo
rozwód kościelny Wolsztyn
rozwód kościelny Wronki
rozwód kościelny Września
rozwód kościelny Złotów
rozwód kościelny Barlinek
rozwód kościelny Białogard
rozwód kościelny Cedynia
rozwód kościelny Chojna
rozwód kościelny Choszczno
rozwód kościelny Czaplinek
rozwód kościelny Darłowo
rozwód kościelny Dębno
rozwód kościelny Drawno
rozwód kościelny Drawsko Pomorskie
rozwód kościelny Goleniów
rozwód kościelny Gryfice
rozwód kościelny Gryfino
rozwód kościelny Kamień Pomorski
rozwód kościelny Kołobrzeg
rozwód kościelny Koszalin
rozwód kościelny Łobez
rozwód kościelny Mielno
rozwód kościelny Międzyzdroje
rozwód kościelny Myślibórz
rozwód kościelny Nowogard
rozwód kościelny Police
rozwód kościelny Połczyn-Zdrój
rozwód kościelny Pyrzyce
rozwód kościelny Sławno
rozwód kościelny Stare Babice
rozwód kościelny Stargard
rozwód kościelny Szczecin
rozwód kościelny Szczecinek
rozwód kościelny Świdwin
rozwód kościelny Świnoujście
rozwód kościelny Trzebiatów
rozwód kościelny Wałcz
rozwód kościelny Wolin
rozwód kościelny Złocieniec